al contingut a la navegació Informació de contacte

Baborell de la dona morta

BABORELL DE LA DONA MORTA Cavitat natural en forma d’avenc de 66 metres de fondària a la serra de Sant Mamet, Alòs de Balaguer. Desnivell -66 m., Recorregut 155 m. Municipi: Alòs de Balaguer (Noguera) Coordenades UTM ( Datum: ETRS89 Fus: 31N ) X 332257, Y 4644498 592 m.snm. Toponímia: El mot baborell és un topònim molt poc freqüent. Un “baborell” seria el sinònim d’una cavitat subterrània bufadora; de fet a Catalunya només en coneixem tres casos, l’esmentat de la Dona Morta, el d'en Remigio, a la mateixa zona de la Noguera i un força més allunyat, el Baborell del Montsec de Tost, a l'Alt Urgell. NOTA. El document és la fitxa lleugerament modificada del web espeleoindex.com, la qual fou actualitzada El 6 de desembre del 2021 fotografies facilitades per espeleodijous.cat.

SITUACIÓ: S'hi pot anar per dos llocs, un està ressenyat a l'enllaç de wikiloc i l'altre us el detallem tot seguit. A l'entrada d'Alòs de Balaguer hi ha una pista asfaltada que es dirigeix a la vall d'Airet i ens porta a “La Masia”, a partir d’allí seguirem uns 250 metres més endavant on a l'esquerra hi surt una pista amb marques de pintura verda que cal anar seguint fins una cabana situada al mig dels camps de conreu; on les marques giren a l'esquerra fins arribar al llit d'un torrent, una mica més endavant ens barra el pas un saltant. Cal seguir a la dreta per trobar el camí que ens baixa al llit del torrent principal i seguir baixant pel torrent fins que poc abans d'arribar al segon torrent que tindrem a la nostra dreta ens trobem tallats per un saltant, cal abandonar el torrent per la dreta seguint les marques verdes, saltarem el coll i baixarem al torrent que arriba per la dreta, a partir d'aquí cal anar remuntant les terrasses de conreus, actualment abandonats, fins trobar una fita d'un metre d'alçada. La boca de la cavitat es troba en el marge esquerre hidrogràfic, enfront mateix d'aquesta fita i a la boca hi creix una figuera que serveix de referència.

Actualment no hi ha elements dins d'aquesta carpeta.

HISTORIA: Conegut d'antic per la gent del país i sembla fou utilitzada com amagatall, o refugi durant la guerra de 1936-39. Fou explorada el 2 de gener de 1969 per Auroux, Meseguer, Pallarès i Pages de la SAS del CGB, amb O. Escolà de l'ERE del CEC.

Biospeleologia: A la cavitat hi habita el coleòpter cavernícola de la família Leiodidae Stygiophyes puncticollis d’àmplia distribució per tota la serralada del Montsec i rodalies. Antigament el gènere era anomenat Speonomus. El 26 de gener de 1969 en Lluís Auroux i Oleguer Escolà recolliren uns 45 exemplars. Més recentment el 9/04/17, Fadrique, Sendra i Pallisé també recolliren uns 50 exemplars i en aquesta data la temperatura exterior cap a migdia oscil·là entre 18-22º; mentre la temperatura interior era de13,5 º C a la base del pou a uns -20 m.

BIBLIOGRAFIA: 1. AA.(1971).-”Relación de cavidades”. Memoria 5º Campamento Regional de Espeleólogos-Montsec. pp. 8-12. SAS-CGB.Barcelona. 2. Escolà i Boada, Oleguer (1970).- “Catálogo Espeleológico del Montsec”. Espeleòleg (11-12):453-541. ERE del CEC. Barcelona. 3. Garcia, Domingo;Gascó,J.(1979).-“Estudio del Baborell de la Dona Morta”.Carbonato (1):24-27. GERS-AEM. Barcelona. 4. Gàzquez i Pons, Josep Lluís.(1995).-”Catàleg Espeleològic de la Noguera” Grallera (3-4):1-90. GELL – CE Lleida

Actualment no hi ha elements dins d'aquesta carpeta.